Menu:
deel deze site op:

Solidariteitsprojecten van, voor en met blinden en slechtzienden:
diensten op maat voor mensen met een visuele handicap

deel dit artikel op:

Communicatiebureau Toech zet de expertise van Licht en Liefde in om communicatie toegankelijk te maken

U kan de foto vergroten via een muisklik of via de entertoets.

Blindenzorg Licht en Liefde en het Gentse communicatiebureau Toech werken voortaan intensief samen. Licht en Liefde ijvert al langer voor communicatie die ook toegankelijk is voor mensen met een leesbeperking. Toech doet voortaan een beroep op de uitgebreide expertise van Licht en Liefde om zo de communicatie van haar klanten ook af te stemmen op o.a. blinden en slechtzienden. Geen overbodige luxe, want liefst 200.000 Belgen lijden aan een ernstig verlies van zicht.

“Toegang hebben tot informatie is een basisrecht”, zegt Jan de Smedt, directeur van Licht en Liefde. “We zijn bijzonder verheugd dat een professioneel communicatiebureau als Toech onze expertise zal inzetten. Toech wil de communicatie voor haar klanten zowel visueel als inhoudelijk toegankelijk maken voor mensen met een gezichtsbeperking. Door Europese wetgeving wordt universeel toegankelijke communicatie stap voor stap de norm waaraan vele instanties moeten voldoen.”

Licht en Liefde vindt in Toech een ervaren partner, die eerder ook al nauw samenwerkte met het ‘vlaamsoogfonds’, de organisatie die zich inzet voor samenwerking, innovatie en extra solidariteit ten behoeve van blinden en slechtzienden. “In de concepten die we uitwerken voor onszelf en onze klanten houden we al langer rekening met toegankelijkheid”, zegt zaakvoerster Hanne Ninclaus. "We maken bijvoorbeeld doordacht gebruik van kleuren en lettertypes, maar kiezen ook resoluut voor een heldere taal.”

“In de toekomst willen we daar nog veel breder op inzetten”, aldus mede-zaakvoerder Michael Bruynooghe. “We gaan ook onze klanten overtuigen van de noodzaak daarvan. Want iedereen heeft recht op glasheldere boodschappen.”

Communicatie zo toegankelijk mogelijk maken kan op heel uiteenlopende manieren, zowel in drukwerk als digitaal. “Eenvoudige navigatie, verstaanbare taal, hulpmiddelen zoals ondertitels of geluidsfragmenten, doordachte kleuren en letters, het draagt allemaal bij tot doeltreffende communicatie”, zegt Hanne Ninclaus.

Dit partnership is een mooi voorbeeld van samenwerking tussen heel verschillende sectoren. Hoe goed de expertise van een socialprofitorganisatie als Licht en Liefde ook is, zelf zal het nooit voor een inclusieve wereld kunnen zorgen. Vandaar de meerwaarde van samenwerken met een ervaren bedrijf.

Maak kennis met Toech