Menu:

Solidariteitsprojecten van, voor en met blinde en slechtziende mensen.

Meer uitleg over de lay-out

U kan de foto vergroten via een muisklik of via de entertoets.

Materiële kenmerken van het boek

  • Hard cover
  • 32 pagina’s van groot formaat: 22,6 x 33 cm
  • Stevig papier (300 gram) met beschermend vernislaagje
  • Vierkleurendruk + fluokleuren en goud

Reliëf

Voor het reliëf wordt een duurzame transparante reliëfhars gebruikt, die op het vierkleurendrukwerk gespoten wordt en met een vernislaagje beschermd. Voor een goede voelbaarheid plaatsen we niet te veel reliëf, kiezen we vaak voor puntjes- in plaats van volle lijnen en vullen we de vlakken slechts hier en daar met reliëf in, op een sobere manier. Te veel reliëf zou verwarrend zijn en het boek visueel onaantrekkelijk maken. Dan zou het geen inclusief boek meer zijn. Een weloverwogen puntjesreliëf daarentegen doet de tekeningen sprankelen voor wie ze met de ogen bekijkt. De audio-cd werkt als een ‘gps’ voor de voelende vingers.

Concreet wordt het reliëf als volgt aangebracht:

  • Bij de silhouetten bovenaan de pagina’s wordt de volledige omtrek met een fijn reliëflijntje gemarkeerd; de naam van het dier komt in braille. Hier primeert goede herkenbaarheid.
     
  • Bij de grote tekeningen worden, naast de belangrijke omtreklijnen, ook de relevante details gemarkeerd. Een voorbeeld zijn de ogen. Die worden overal op dezelfde manier in reliëf gezet, zodat ze makkelijk herkenbaar zijn. Visueel zijn de oogjes immers heel belangrijk in het boek: het zijn gefotografeerde mensenogen en die bepalen mee de stijl van de tekeningen. Op de audio-cd wordt verteld hoe elk oog eruitziet. Het reliëf volgt niet altijd exact de tekening. Bij de trompet bv. is het belangrijk dat de kinderen voelen dat zo’n instrument een lange buis is, van mondstuk naar trechter. Het reliëf op de grote tekeningen is narratief: er wordt iets mee verteld, duidelijk gemaakt. Niet alle kenmerken van de zichtbare tekening kunnen tactiel worden weergegeven en dat is ook niet de bedoeling: op de cd wordt de tekening ook verbaal beschreven (bv. kleuren).
     
  • Bij elke grote tekening staan één of meer korte braillezinnetjes, gemarkeerd met hetzelfde transparante reliëf. Niet alleen de blinde kinderen kunnen deze tekstjes lezen, ook alle andere kinderen die het braillealfabet achteraan in het boek even bestudeerd hebben – voor hen is het als het ware een mysterieuze ‘geheime code’ (dat dus een positieve i.p.v. een negatieve connotatie heeft). Soms wordt met dit brailleschrift gespeeld (bv. bij de walvis, waar de brailletekens visueel verborgen zitten in een fontein van puntjes, maar tactiel perfect herkenbaar zijn).

Kleuren

Er wordt gewerkt met sprekende kleuren en goede contrasten.

Letters

Het lettertype is duidelijk (rechte letters, overal even dik, schreefloos en met voldoende lange stokken en staarten). Tegelijk is het esthetisch verantwoord. De lettergrootte (16 punt) is voor veel slechtzienden leesbaar en ook interessant voor kinderen met dyslexie. Voor kinderen zonder leesbeperking is ze comfortabel. Kleinere letters zouden trouwens  wegzinken in de bladspiegel; grotere zouden te veel overheersen. Sommige slechtzienden gebruiken trouwens leeshulpmiddelen (beeldscherm- en andere loepen); voor hen zijn de letters klein genoeg (heel grote letters zijn voor hen onhandig om te lezen).